Hannah Arendt Frise

Hannah Arendt Frise

1 BOG, 23 OPLÆSERE, 10 TIMERS LIVEMUSIK, 30 METER TEGNING

Den 5. december 2020 markerede ABER DABEI, at det var 45 år siden politologen og filosoffen Hannah Arendt, en af det 20 århundredes mest indflydelsesrige tænkere, døde. Vi gjorde det med en maratonoplæsning af Arendts hovedværk, Totalitarismens oprindelse, og satte dermed fokus på hendes afgørende bidrag til at forstå de totalitære tankers oprindelse, tiltrækningskraft og fare.

 

Foto: Christoffer Brekne, Petra Berg

Min rolle: Live tegner
(+ design af plakat)

Teatergruppe: Aber Dabei

Instruktør: Petra Berg Holbek

Hvor: Bora Bora, Århus

Hvornår: 5. december 2020


Horse Inside Out

Horse Inside Out

Indeni en hest. Idéen om en hest. Hestens kraft. Et kæmpe bundt af muskler og energi, men tæmmet.
Hvor i dig er du utæmmet? Hvordan løsnes du op.

Uddrag af tekst:

Symphysis symphony
Sacred Sacrum
Coccyx clusters

dressed in purple organs
and transparent embryo tissue,
they talk to you

On each fingertip there’s an island of desire
to walk on all warm skin in the world
to dig into an unsentimental abyss of muscles
ready to explode in action

Horse Inside Out er en performance og installation senest vist på AROS Atelier i Århus, januar 2020 lige inden corona for den ville uden tvivl ikke være blevet til noget. Publikum kravler ind i den en af gangen og falder meget hurtigt ind i en ny virkelighed. Der er poesi, der er lyde, en kraftig duft. Der er et underligt kostume, et væld af strukturer og materialer og lys i det lille rum. Senere møder du en person.

Performancen varer 15 min.

Med denne installation arbejdede jeg ud over selve teksten, poesien med den helt præcise timing og instruktion, så de 15 min kunne rumme sit eget forløb fra man ankom til AROS atelier og skulle tage sine sko af, lægge telefon osv til man kravler ud af installationen.

Installation og performance rejser videre til Reykjavík Artmuseum (ISAND) og til AHJO Gallery (FINLAND) i 2021 eller når corona tillader det.

 

Links:
VIDEO (AROS Museum Facebook)
Fordyb dig i værket HORSE INSIDE OUT på ARoS i Aarhus, Teaternyt 2020
AROS Public

Min rolle: tekst, dramaturgi og interaktion

Teatergruppe: Wunderland

Instruktør/kunstnerisk leder: Mette Aakjær

Hvor og hvornår:
AROS Public, Århus, jan. 2020
AHJO Gallery, Joensuu, Finland, sep 2021


Spådommen om Høje Stene

Spådommen om Høje Stene

Uddrag af vølvens sang:

Ingen døre kan stoppe det
varme stuer får kolde gæster

Du leder forgæves efter skjul
forrådes af din egen skrøbelighed

Spådommen om Høje Stene er en sanse- og vandringsforestilling, som tager udgangspunkt i den forsvundne – og så alligevel ikke – skibssætning fra jernalderen et sted ved Gudenåen imellem Silkeborg og Viborg.
Wunderland har i iklædt sig en fortolkning af jernalderen.

Se mere her

Min rolle: dramaturgi, sangtekst, tekstuddrag  samt tekst-og konceptkonsulent

Teatergruppe: Wunderland

Instruktør/kunstnerisk leder: Mette Aakjær

Hvor og hvornår:
Vejerslev (ude i skoven), Faurskov Kommune, forår, sommer 2019


Phoenix

Har siden 2008 arbejdet med performancegruppen Wunderland. Jeg har skrevet tekster til den interaktive performance Phoenix p.t. opført i Århus (2014), København (2015), Reykjavik (2016) og Italien (2015), premieret af Statens Kunstråd. Publikum bevæger alene med høretelefoner sig i et havneområde, af og til alene, af og til i et møde med en performer. Teksterne læses op mens man går alene eller sidder ned. Der er ligeledes et soundscape under teksterne produceret af soundartist Thoranna Bjornsdottir.

https://vimeo.com/184863311

Ved sidste opførelse af Phoenix i Reykjavik 2016 stod jeg også for den interaktive del med opsætning af lydfilernes placering i en GPS-baseret audio augmented reality, så publikum får lydene på de rigtige steder i performancen.

(nedenfor et par af teksterne fra Phoenix' forskellige opførelser, men dele af dem kan også høres i videoen. Teksterne er skrevet specifikt til stedet, til lyden, til dramaturgien )

 

Little boat

Men in tar black jackets are dragging ropes

drawn to oysters and unbalanced floors

The wind throws flakes of light at my face
the harbor is blinking sky, no sky, sky, no sky

inside the skeleton of this wooden boat
my scull is close to water
It’s loose, it floats, but I’m listening
the painful sound of a distant train
the ancient smell of burning wood

I watch my coin fall into the well
it glitters at the bottom

 

Maze land

The seas mercury skin is expanding in every direction
oily waves caress the keels
I’m walking on a giant body of memories

the grid is tridimensional, lines moving,
corridors connecting underwater rooms

in every doorway there’s a silhouette
passing through
I sense your wet mermaid breath down my neck

Hidden bones make me stumble
my feet sink into warm skin
lead me through
let me pass
I’ll draw fastest path between us

 

Crash

A sand storm is coming from up north
a trembling palace of dust

particles shot ahead of it
hit my eyeballs from all sides

This road is wide and blank
cars pass by fast
no drivers are visible
behind the windshields

I walk with one foot on each side of the white stripes
sand is dripping from my fingertips

The setup is my own
the accident is within me

wrecked metal and glass pieces
travel my veins

eyes

Like wine, like cheese

I am the mumbling in all things,
the bacteria in the petri dish, the vibrations of your eyes

I am the wine in the bottle, totally silent, but opening towards itself
molecules turning without stirring the surface

no new air is added
no new ingredient

the wine changes its persona
dancing from one end of the room to the other
my dress goes from short and orange
to heavy dark red

Like wine, like cheese
shark shaped shadows stroke the glass
a heavy breath, falling coins

lillefyr


Vague Memory 

A piece of fabric lies ripped apart in the sand
patches of flowers and seaweed
a scissor

I have a vague memory of getting here
metal bridges, swinging ropes
bruises cover my arms

a mirror signals from the harbor
the coastline is full of sticks
flags flutter hard at the end of them
the boats most be inhabited

 

se mere på wunderland.dk


Orms rejse

Orms rejse

En oplevelsesbaseret vandreforestilling.
Lavet i samarbejde med Moesgaard Museum, som havde hyret Wunderland til en oplevelse i skoven omkring museet.
se mere her

Performerne skrev deres egne tekster, men jeg sørgede for at de sprogligt og indholdsmæssigt havde en sammenhæng. Desuden var jeg med til at redigere dramaturgien efterhånden som produktionen skred frem.

 

 

Photo: Jesper Lyng Michelsen

Min rolle: tekst, dramaturgi

Teatergruppe: Wunderland i samarbejde med MOMU (Moesgaard Museum)

Instruktør/kunstnerisk leder: Mette Aakjær

Hvor og hvornår:
MOMU (Moesgaard Museum), Århus, forår, sommer 2017


The soft animal of our body

The Soft Animal of Your Body

‘The soft animal of our body’ er stadig i gang, men i 2016 lavede vi en række performance eksperimenter på Bora Bora i Århus – stadig med udgangspunkt i det sensoriske. Vi eksperimenterede også med en teknik hvor vi kunne tale både individuelt og til grupper via en hjelm med indbyggede transmitter. Via hjelmen fik publikum både lyriske tekster og konkrete instruktioner. I disse eksperimenter havde jeg rollen som den der skrev og transmitterede teksterne.

Tekst fra wunderland.dk om dette research project:

The Research for THE SOFT ANIMAL OF OUR BODY is a continuation of Wunderland’s work with radical physical and sensory audience participation into new fields.

With our solid background of working with the audience one by one, meeting one performer at the time, we
now want to explore new fields: the audience and the performers moving together as one group. Dissolving
who is who, exploring the physicality and inner dynamics in a group.

The research is an important step before the actual production, to know enough about the amount of input and
guidance a group needs, how the group changes with the numbers of individuals, and how many performers
are needed for a specific group size.
Furthermore we want to investigate how the live animation through sound
and words influences the group dynamics. And how the common costume influences the perception and
behaviour in the group.

Min rolle: Poetiske tekster, instruktion og live speak (Game-master)

Teatergruppe: Wunderland

Instruktør/kunstnerisk leder: Mette Aakjær

Hvor og hvornår:
Bora Bora, 2016


Butterfly effects

Sommerfugleeffekter

Tekster til interaktiv performance i 2009. Sommerfugleeffekter af Wunderland blev opført på Godsbanen i Århus. Det er performativ vandring rundt i forskellige rum, hvor alle sanser aktiveres af den omfatterende scenografi og de meget stærke møder med performere. Teksterne høres på forskellige måder – kommer fra en pude, står i en bog, fra en lille højtaler i en tekande. De er skrevet i tæt samarbejde med performerne og den kunstneriske leder.

 

 

gangen


Mangodrømme

mangoplantager 22 sorte drømme
34 honningfade sejlende fiskekuttere
80 glødende bandanadrenge på 80 hvide cykler
1356 tusinde sesamfrø vaskede urteglas
almindelig 12 agurk plus 12 på flaske
Netto 15 gule små sorte hunde på 3,5 hylde
46 børster flettet i blinde 3 gange pr. stk.

mangoplantager 22 sorte drømme
bomuld 100 % varme hænder
3 stykker gennemstegt 23 råt bøfkød
12,34 siddende på færgens 56,3 agterdæk
send mangodrømmeAB til 1212

tekstbog

Uvejsom jungle

Regnskyen er en grå mave over trækronerne.
Fra et sted imellem stammerne ser et dyrs øjne på mig.
Bevoksningen er tæt og filtret, tykke blade giver mig lussinger og fugten går i skoene
En gren rammer mig i lænden med et smæld. Væltet om på ryggen suger tøjet vandet til sig.
Forestil dig at blive kneppet langsomt af et stort blødt dyr

 

burnedroom

Min rolle: Poetiske tekster / digte / sangtekst

Teatergruppe: Wunderland

Instruktør/kunstnerisk leder: Mette Aakjær

Hvor og hvornår:
Godsbanen, Århus, 2009